ICO или IPO – да изберем по-подходящия инструмент за нашия проект

Корпорация за технологии и иновации АД стартира проект за ICO в сферата на туризма и финансите.

Първо за ICO ( Initial Coin Offering)

Първоначалното предлагане на монети е процес, задвижван от развитието на пазара на криптовалути. Преведено е като „първоначално предлагане на монети“. Тоест, това е размяна на криптовалута под формата на токени: цифрова валута в рамките на конкретен проект, биткойни, алткойни или интелигентни договори – аналог на акциите на фондовия пазар, които стартиращите компании инициират, за да съберат средства за развитието на своите проекти. Токените нямат функционалност, която е напълно аналогична на функционалността на акциите. Често можете да получавате някои услуги или продукти от емитента или договор за токени или да ги търгувате за фиат или криптовалута. Функционалността е ограничена само от въображението на емитента. Цените на символите зависят от търсенето на услугите и продуктите на компанията.

За да създадат своите ICO, стартиращите фирми подготвят документи, наречени бели книги. Те посочват основните и междинните цели на проекта, основните му характеристики, точния брой токени, които ще бъдат издадени, и колко активи създателите запазват за себе си.

За IPO и разликата с ICO.

IPO или Initial Public Offering е първоначално публично предлагане и е процес на превръщане на затворена компания в открита. Благодарение на това компанията получава необходимите средства, а инвеститорите – възможността да участват в развитието на предприятието и да реализират печалба. Инструментът предполага първоначално предлагане на ценни книжа на обществеността. По този начин се разпределят не само акции, но и варанти, фючърси, облигации и т.н.

На инвеститорите се предоставя проспект, който съдържа информация за компанията, нейната структура, методи за управление. Има и бизнес план.

Както се вижда, методите и целите са сходни, но не идентични.

Ето по какво ICO се различава от IPO:

  • Обикновено има смисъл да се проведе IPO, когато компанията вече има стабилен бизнес и определена репутация.
  • ICO има за цел да издава криптовалута, за да купи продукта, който се създава. Правата на акционерите са от второстепенно значение.
  • В случай на IPO, инвеститорът се интересува от участие в проект и дивиденти, а за инвеститорите в ICO, увеличаване на инвестираните средства.
  • Всеки участник на пазара може да проведе ICO: физически лица, фондове, организации, предприятия. Всичко, от което се нуждаете, са пари, не се изискват специални познания. Проектите се основават единствено на доверие.
  • Инвестирането в IPO предполага, че инвеститорът е проучил задълбочено данните на емитента и е преценил перспективите. Това е инструмент за участници на пазара с опит, например фонд за рисков капитал.

И, разбира се, IPO и ICO имат различни рискове и ползи. Емитентът не може неконтролируемо да изразходва приходите от IPO и ако фалира, акционерът ще има право на дял от активите на компанията. Също така формално инвеститор в IPO има право да участва в управлението на компанията. И инвеститорът в ICO всъщност придобива правата да използва продукта, без това да влияе по никакъв начин на работата по проекта и изразходването на средства, получени от емитентите. Така че рискът тук е много по-висок, но ползата може да бъде по -голяма, отколкото в случай на IPO инвестиция.

Освен това и двата инструмента имат различни начини на регулиране.

Регулаторни мерки за ICO

В ICO почти няма държавна регулация, а в редица страни – Южна Корея, Китай – този инструмент като цяло е забранен. В други обаче държавата се опитва да осигури първичен контрол. Например в Съединените щати има Комисия по ценни книжа, която наблюдава провеждането на ICO и предоставянето на проекта, а платформите, където се събират средства от инвеститори, докладват на държавните финансови органи. В Казахстан се прилага гъвкава регулаторна политика.

Но този подход е рядък. Всъщност гарантите за надеждността на ICO са само репутацията на нейните основатели и блокчейнът като такъв, а това е развиваща се технология. Издаващата компания просто създава платформа с информация и приема парите на инвеститорите – трудно е да се дефинират и формализират такива финансови отношения въз основа на действащите закони. И ако инвеститор стане жертва на измамници или по някаква друга причина загуби средствата, инвестирани в ICO, той няма да може да ги върне законно.

Както в много страни, ICO не е регулиран в България, въпреки че винаги се говори за поемане на контрол върху пазара на криптовалути. Отчетът на финансовите регулатори от 2017 г. обаче е в сила, който определя, че криптовалутите не могат да бъдат признати нито като парични, нито като платежни средства. Също така, те не могат да бъдат отнесени към други начини на плащане или ценни книжа, защото просто няма инструменти за тяхното регулиране. През 2018 г. Русия и Украйна се класират на първите места в Евразия по отношение на инвестициите в ICO.

Регулаторни мерки за IPO

Регулаторните мерки при IPO са доста тежки и добре установени. В много страни те се приемат на законодателно ниво. Компанията, която се готви да излезе на пазара с IPO, трябва да извърши дългосрочна работа с държавни институции и инвестиционни механизми.

При което:

  • може да се наложи промяна на правната и организационната структура на компанията, преразглеждане на принципите и състава на ръководството;
  • трябва да повиши осведомеността за марката, да подобри кредитната история;
  • изборът на борса за IPO е важен и когато се определи, искането за IPO се подава до Комисията за финансов надзор. На същия етап трябва да определите партньорите за неговото изпълнение;
  • трябва да се избере подходящият момент за поставянето на акции, а около месец преди него се провежда роуд шоу – поредица от срещи с потенциално заинтересовани инвеститори.

Завършването на IPO е поставянето на акции на фондовата борса, когато достъпът е отворен за широк кръг инвеститори. Тъй като искат проектът да отговори на техните очаквания, компанията трябва да се развива, да овладява нови пазари, да разширява производството и да въвежда нови технологии за управление.

Правила за разумна инвестиция в IPO

Публичното предлагане на акции може да донесе добри пари и може да доведе до загуби, ако инвестицията е неуспешна. За да инвестирате средствата си в IPO и да не ги загубите, трябва да следвате тези правила:

  • Разберете колкото е възможно повече за компанията, в която ще инвестирате. Липсата на информация е една от основните причини за провала на IPO. Получете информация за компанията от различни независими източници, прочетете за нейните конкуренти и се запознайте с индустрията, в която работи.
  • За да разберете дали си струва да инвестирате в компания, не е достатъчно да знаете само за нея. Научете повече за тези, които го правят на IPO, тоест гаранта на получаването на плащания, т.н. underwriting . Известни инвестиционни компании и банки е малко вероятно да изведат съмнително предприятие на пазара. Малко известните гаранти обаче имат своите предимства. Поради малката им клиентска база е по-лесно и по-изгодно да купувате акции от тях.
  • Моля, прочетете внимателно проспекта. Особено информативен е въпросът за какво компанията ще изразходва инвестиционните си средства. Разширяването, навлизането на нови пазари, научните изследвания са добър знак.

Ако решите да инвестирате в IPO, тогава си струва да се прецени всичко, да се консултирате с инвестиционен съветник и да прецените перспективите и рисковете.

Изготвил- Виделина Гандева

About The Author

Leave Comment