„Туризмът е един от най -важните икономически сектори в света . В него работи един на всеки десет души на Земята и осигурява препитание на стотици милиони други.“
Антониу Гутериш,
генерален секретар на ООН
Днес бизнес обемът на туризма е равен или дори надвишава този на износа на петрол, хранителни продукти или автомобили. Туризмът се превърна в един от основните играчи в международната търговия и същевременно представлява един от основните източници на доходи за много развиващи се страни. Това глобално разпространение на туризма в индустриално развитите държави доведе до икономически ползи и заетост в много свързани сектори – от строителството до селското стопанство и телекомуникациите.
Коронавирусът обаче доведе до нечуван срив в международния туризъм и се очаква да причини загуба от над 4 трилиона долара спрямо световния БВП за годините 2020 и 2021, според доклад на UNCTAD (Конференцията на ООН за търговия и развитие), публикуван на 30 юни 2021 г. В доклада, представен съвместно със Световната туристическа организация на ООН (UNWTO), се казва, че международният туризъм и неговите тясно свързани сектори са претърпели прогнозна загуба от 2,4 трилиона долара през 2020 г. 1 млрд по-малко са международните туристически пътувания, прогнозната загуба в глобалния БВП е над 2 трилиона долара, 100-120 милиона работни места са изложени на риск, 1.3 трилиона долара са загубите от международен туризъм, сривът е почти до нивата от 90-те години. Като резултат 27% от всички дестинации по света държат границите си напълно затворени за международен туризъм, а 100% от световните дестинации са въвели ограничения за пътуване.
Тези заплашителни тенденции принуждават държавните политики и действията на бранша във всички държави да предприеме редица мерки за ограничаване на вредните последици от Корона пандемията върху сектора. Очертават се няколко глобални тенденции за неговото развитие през следващите години:
- Близки пътувания – Вътрешният туризъм показа положителни признаци на много пазари, тъй като хората са склонни да пътуват по-близо. Пътуващите отиват за „престой“ или почивка близо до дома си.
- Нови притеснения – Мерките за здраве и безопасност и политиките за анулиране са основните грижи на потребителите. Едно скорошно проучване съобщава , че „53% от глобалните потребители са„ доста“ или „изключително“ загрижени за ограниченията за местни и вътрешни пътувания и 49% споделят това чувство за ограничение за международни пътувания.
- Природа – Природата, селският туризъм и пътешествията се очертаха като популярен избор за пътуване, поради ограниченията на пътуванията и стремежа към преживявания на открито и здравословно място.
- Резервации в последната минута – Резервациите в последния момент са се увеличили поради променливостта на пандемичните събития и ограниченията за пътуване.
- Най-устойчиви са по-младите пътници, възрастови предпочитания – Възстановяването при пътувания е по-силно сред по-младите сегменти. „Зрелите“ пътешественици и пенсионери ще бъдат най -засегнатите сегменти. Пътуванията през 2021 г. се оформят различно според възрастовата група. Според проучването на SAP Concur , 38% от милениумите искат да предприемат пътуване с международен списък от много дестинации през 2021 г. По -възрастните туристи (над 55 години) са по -заинтересовани да останат по -близо до дома.
- По–отговорни – една положителна тенденция, която се превръща в устойчив модел на поведение.
- Устойчивост, търсене на автентичност и местна култура – пътниците придават по -голямо значение на създаването на положително въздействие от местните общности, като все повече търсят автентичност.
- Развлечение – Комбинацията от бизнес пътувания и отдих продължава да бъде тенденция в пътуванията. Днес пътуващите през свободното време спират, за да си зададат въпроси относно бъдещите пътувания, като: Къде искам да отида? Какво искам да преживея? Какво искам да открия?
- Бавен и образователен туризъм – Повече хора искат да пътуват по-бавно и да опознаят местните общности, където пътуват. Част от този тласък е отдалечената работа и обучението. Много по-лесно е да резервирате по-продължително пътуване и да съчетаете работата/училищния живот, като проучите нова област.
- Слънце и вода – Освен това е привлекателно да се отправите към по-слънчев и топъл климат с по-малко инфекции с COVID.
- Според статия в Phocuswire данните на TripIt показват, че хората резервират по-дълги пътувания и често избират краткосрочен наем, където могат да се чувстват комфортно. Краткосрочните наеми като тези, които използват AirBnB, Vrbo и други, предлагат възможност да следите отблизо обкръжението си , отколкото в натоварен хотел. Освен това те ви дават шанс да живеете повече като местен.
- Самостоятелно резервиране – Бизнес пътуващите искат да имат резервно копие на агенция в случай на сложни проблеми с пътуването. Въпреки това, за първоначалната резервация те вероятно ще го направят сами. Според тенденциитев бизнес пътуванията , 63% от пътуващите предпочитат да резервират собствено пътуване. Това също се вписва в желанието за по-гъвкави корпоративни политики за пътуване. Години наред голям процент от бизнес пътниците пренебрегват политиките и избират да правят нещо по свой начин. Това е възможност да се преразгледат тези политики и да се актуализират.
- Безконтактни технологии – Друга тенденция за пътуване през 2021г. Сега, когато всеки мисли за миене на ръце и микроби, безключовите записи и цифровите менюта са намерили място в екосистемата за пътуване. Пандемията само ускори приемането на тези новости в туристическата индустрия.
- AI и виртуални асистенти – Изкуственият интелект (AI) използва данни, за да прави прогнози въз основа на минало поведение. Това е причината компаниите като Amazon, Spotify и Netflix да предложат персонализиран избор на забавление. Той може също така да предложи подходящи възможности за забавление в дестинации и да предостави други персонализирани препоръки. Освен това виртуални асистенти като Siri могат да предоставят актуализации на маршрута.
- Тестване при поискване – От комплектите за домашно тестване до тестването на място в хотели, ресторанти и летища, бързото тестване за COVID (резултати за 15 минути) може да бъде от жизненоважно значение за намаляване на грижите както за вирусите, така и за карантината.
- Някои нововъзникващи тенденции в пътуванията през 2021 г. отразяват новата реалност на настоящата епоха – дистанционната работа, която дава възможност на хората да пътуват и да останат по-дълго в даден район. Те могат да изберат местно настаняване пред натоварен хотел и да съчетаят работата с пътуването.
Въпреки всичко проучвания на Euronews и UNWTO показват, че хората искат да пътуват и през 2021 г., близо 70% от всички отговарят така, но с ограничения. Сега повече от всякога пътниците търсят насоки, препоръки, бързина, сигурност и изпращат тези изисквания към туристическата индустрия: Къде могат да отидат? Ще имат ли нужда от карантина, когато стигнат там? Безопасна ли е настоящата ситуация? Няма ли да похарчат напразно парите си? Няма ли да им се наложи после да дадат много повече средства за лечение? В резултат на това туристическата индустрия възприема все по-уверено новите технологии и търси начини да увери пътуващите, че ще бъдат в безопасност, ако решат да пътуват. Поради пандемията туристическите организации подчертават протоколите за хигиена, премахват таксите за промяна и информират пътуващите за променящите се разпоредби. Например авиокомпании като United, Iberia и JetBlue експериментират с различни протоколи за хигиена, които включват безконтактна технология при регистрация на багаж и електростатични пистолети, изстрелват дезинфекциращ прах в кабината, за да почистят всичко, включително подглавниците и подлакътниците. Авиокомпаниите също така премахнаха таксите за промяна, за да насърчат пътуващите, и въведоха нови технологични решения, за да ги информират за граничните разпоредби, като например тази интерактивна карта от Delta с дестинаци и изисквания за пътуване.
Все по-важна тема става за предпримащите пътуване да са спокойни преди пътеването, а техните близки да са уверени, че те са добре по време на пътуването.
От глобална гледна точка относно ваксинациите, те са в разгара си. За съжаление обаче всяка държава ваксинира своите граждани с различна скорост и все още няма един широко приет метод за проверка и доказване на ваксинационния статус. Продължава да се говори за дигитален паспорт, например европейския Digital Green Pass , но докато няма международно споразумение, пътниците ще бъдат подложени на различни методи.
Какво да очакваме през втората половина на 2021 г.
Сега, когато милиарди дози ваксини са приложени по целия свят и броят им продължава да се покачва, едно е сигурно: туристическата индустрия ще се възстанови бавно. Повечето специалисти предричат, че тя ще се върне до нивата отпреди пандемията през 2024 г. Тези туристически обекти, които остават ангажирани с клиентите сега и гарантират тяхната безопасност, ще пожънат плодовете, когато клиентите им решат да пътуват отново. Бъдещето на пътуването ще включва предварително успокоение и гаранции по много начини. Точно както 11 септември промени пътуването, пандемията ще промени навиците и желанията на пътуващите и те ще са по-визскателни и по-наясно със здравните мерки. А компаниите ще трябва да съчетаят хигиена с потвишето потребителско изживянане, началото на което стартира с резервацията и плащането за услугите.
А сега си представете една платформа, в която можете да бъдете едновременно водач и пътешественик, в която вие препоръчвате най-безопасните места, резервирате и заплащате с 0% комисионна, дори печелите като инфлуенсър и амбасадор, пътувате с един полет, а разглеждате десетки избрани от вас дестинации, спокойни сте за здравето си през цялото време, вашите приятели и близки също са спокойни, защото виждат всяка ваша стъпка…безконтактно, надеждно, вашата сума ще нараства при създаване, споделяне и организиране на трип. Ставате амбасадор на междунардна туристическа общност, споделяща изпитани от първо лице преживявания и места. Блокчейн и ИИ и на практика направят процеса по предлагане, резервация, заплащане и маркетинг на едно туристическо пътуване напълно безплатен, светкавично бърз и необратимо сигурен.
Звучи като мечта, но Орфей Клуб Уленс АД работи в посоката тази мечта да се превърне в реалност и да улесни живота на жадните за пътуване без ограничения, дори и…когато работят.
Очаквайте нашето ICO, където три платформи – 2 за туризъм и 1 за финанси си подават ръка, за да решат глобални проблеми в туризма днес.
Автор- Виделина Гандева