1. Измислете идея, обмислете я и се уверете, че вашият проект всъщност се нуждае от ICO
Ако искате вашият проект да бъде успешен, той трябва да предложи решение, от което пазарът се нуждае в момента, и това решение трябва да бъде по-добро от това, което предлагат вашите конкуренти. За да се постигне това, трябва да имате обширно знания за пазара, да познавате целевата си аудитория и най-важното – да знаете за какво ще са готови да ви дадат парите си.
Очевидно, ако вашият проект получава финансирането си чрез тази ICO кампания, той ще има свой собствен токен. Според данните на CoinMarketCap в момента съществуват над 1500 криптовалути. Така че, за да оцелее вашият токен в тази конкуренция, да не говорим за придобиване на някаква стойност, той ще трябва да бъде с много голямо търсене. За да постигнете това, трябва да измислите начин как да интегрирате криптовалута във вашия проект по полезен и смислен начин, така че тя да се превърне в съществена и неразделна част от продукта.
2. Запознайте се с конкуренцията си
С кого се конкурирате? Човек би си помисли, че това е всеки друг проект, предлагащ подобни услуги на вашите. Е, всъщност се състезавате за парите на инвеститорите, така че отговорът тук е много прост: вие сте срещу всички останали. Да, буквално всяко ICO се провежда приблизително по едно и също време с вашето.
3. Създайте ICO токен
Първо, трябва да имате солиден план за разпространение. Това до голяма степен зависи от изискванията и плановете на ICO-то. Например, може да има много различни етапи от продажбата на токени, включително и частна продажба, предварителна продажба, действителното ICO и обща продажба.
Различни структури действат успешно за различни видове ICO. През 2013 г. NXT успя да събере биткойни на стойност 16 800 долара, като просто събира дарения за анонимен портфейл чрез форума на BitcoinTalk. Интересното е, че след всички тези години ICO-то на NXT е все още на първо място по отношение на възвръщаемост на инвестициите.
От друга страна, имаме Telegram, който успя да събере 850 милиона долара по време на една доста потайна предварителна продажба и се говори, че подготвят втори кръг на предварителна продажба, имайки за цел да удвоят размера на инвестициите дори преди да се случи действителното ICO.
След това трябва ясно да очертаете как точно ще се разпределят токените. Решете предварително колко токени ще бъдат издадени общо, колко ще бъдат разпределени между членовете на вашия екип и колко ще бъдат продадени по време на всеки етап от продажбата. И накрая, решете в кой конкретен сценарий ще издадете допълнителни токени.
Що се отнася до блокчейн платформите, използвани за издаване на токени за ICO, пазарът наистина не е толкова конкурентен. Според данните на ICOWatchList, 81,7% проекта използват платформата Ethereum, докато останалите 9% избират разработването на свои собствени платформи за блокчейн. Разбира се, има и други услуги като Waves, Stratis или Hyperledger, но дори техният общ дял на пазара възлиза на едва 3,7 %.
Създаването на самия токен е сравнително лесен процес, особено що се отнася до токените на Ethereum ERC20. Уебсайтът на Ethereum дори изписва кода, който ще трябва да използвате. Персонализирането на определени аспекти от логиката на масовите продажби на вашите токени обаче може да бъде малко по-трудно, така че ако не сте добре запознати с технологиите, помислете за наемане на професионалист, който да направи това вместо вас.
4. Напишете „бяла книга“
Така наречената „бяла книга“ е предимно технически документ, който описва целия ви проект във всеки възможен детайл. В идеалния случай тя трябва да обхваща буквално всичко: анализ на пазара, визия за проекта, неговата стратегия за развитие, архитектура и цели, информация за токена и неговото разпространение, правни въпроси, наличните ви ресурси, описание на вашия екип, ранни инвеститори и съветници и т.н. Всичко.
Разбира се, не всеки инвеститор ще прочете внимателно подробното техническо описание на вашия проект. Може би едва десет души ще прочетат всичко. Но точно тези десет души са хората, които трябва да задоволите с тази „бяла книга“, защото те могат да донесат някои сериозни проблеми на вашето ICO.
5. Създайте уебсайт
Съдържание. Хората се интересуват най-вече от три неща: екипът, целите на проекта и мерките, които гарантират защитата на интересите на инвеститорите.
Секцията от уебсайта, свързана с екипа, трябва да съдържа имена, висококачествени снимки, кратки биографии и линкове до социалните мрежи на членовете.
Друг изключително важен раздел на вашия уебсайт е пътната карта. Тази пътна карта трябва да съдържа ясни и реално постижими цели и определени срокове. Пътна карта с някои важни етапи, които вече са постигнати, несъмнено ще даде на инвеститорите много повече доверие във вашия проект.
В идеалния случай вашата времева линия трябва да включва определени дати за стартирането на алфа версията, бета версията, публичната версия и всички бъдещи етапи, които смятате за необходими да споменете. Датите не трябва да са неясни, трябва да сте възможно най-конкретни. Обосновка на разходите, свързани с всяка задача, очертана в пътната карта, също би била доста добра идея. Отдолу виждате примерна пътна карта на IT фирмата Sapien, която включва както минали, така и бъдещи планове.
Това са главните неща, които вашият уебсайт трябва да включва:
- Формуляр за абониране към уебсайта
- Видео презентация на проекта
- Пътна карта: какво, кога и как ще направите
- Описание на вашето ICO
- Екипът: висококачествени снимки, кратки биографии, линкове към социални мрежи
- Описание на вашия продукт
- Документи: правила и условия, „бяла книга“ и т.н.
- Партньори, съветници, ранни инвеститори
- Информация за връзка и линкове към социалните мрежи на проекта
6. Стартиране на ICO
Ето някои примери на успешни ICO кампании:
- Mastercoin (сега Omni Coin) – ICO-то продължи един месец, събирайки
- Биткойни на стойност почти 750,000 долара
- Stratis – ICO-то продължи 36 дена, събирайки почти 600,000 долара
- Ethereum – Продажбата на токени продължи 42 дена, събирайки 18 милиона долара
- NXT – ICO-то продължи 51 дена, събирайки 14,000 долара
Имайки в предвид гореспоменатите статистически данни, прости математически манипулации ще ни доведат до идеалната продължителност на едно успешно ICO, стояща на 41 дни. Разбира се, това е само средно число, базирано на четири кампании и в никакъв случай не е златно съотношение от някакъв вид.
Това средно число обаче отразява до известна степен настоящата ситуация на пазара. Времевата рамка е достатъчно дълга, за да генерира шумотевица около проекта, което привлича повече хора и повече инвестиции, докато не е отнема твърде дълго на инвеститорите да видят някои реални резултати и проектът да продължи напред.
Какво става след ICO?
Ако вашето ICO е било успешно, това означава, че общността е постигнала резултати. Сега, след като кампанията приключи, е ред на вашият проект да покаже резултати. Сега е моментът да разпределите токените, да продължите да следвате вашата пътна карта и да се опитвате все повече да доставите възможно най-голяма стойност за клиентите и притежателите на токените.
Това е само началото. Вашето ICO беше лесната част. Сега, когато вашият проект получи необходимото финансиране, разработването на крайния продукт трябва да започне или за предпочитане да продължи в много по- голям мащаб. На този етап вашият проект има не само средства, за да направи това, което е заложил, но и морално, както и финансово задължение да отговори на очакванията на инвеститорите.
Изкарайте своите токени на борсите
За да покриете очакванията на инвеститорите си, вашият токен трябва да бъде търсен, той трябва да бъде ценен и, най -важното, трябва да бъде включен в списъка на поне една борса за криптовалути. Различните борси ще имат различни изисквания за включване на токени, но ако вашият проект предлага нещо уникално и наистина ценно за общността на криптовалутите, не би трябвало да имате проблеми с включването му в борсата. Една голяма борса за криптовалути, Binance, има екип, посветен единствено на прегледа на заявления за нови токени, които чакат да бъдат одобрени и включени. Повечето други борси ще изискват от вашия токен да докаже своята стойност по подобен начин.
Основните атрибути, които всеки токен трябва да притежава, за да се включи в борсата:
- Име – точно и ясно; или същото име като проекта ви, или нещо подобно
- Търговски символ – Обикновено трибуквен тикер, който ще представлява вашия токен завинаги.
- Лого – ще трябва да проектирате ясно и запомнящо се лого за вашия токен. Помислете за незабавно разпознаваемото оранжево лого на Bitcoin. Повечето борси приемат лога във формат PNG с прозрачен фон.
Долу поставям списък с линкове към някои от най-големите борси за криптовалута по отношение на обема на търговия там:
Автор: Петър НИКОЛАЕВ