КАКВО Е РАЗШИРЕНА РЕАЛНОСТ (XR), ВИРТУАЛНА РЕАЛНОСТ (VR), ДОБАВЕНА РЕАЛНОСТ(AR) И СМЕСЕНА РЕАЛНОСТ (MR)

При дефинирането на XR е невъзможно да се избегне философският въпрос: “Какво е реалност?” Най-общо казано, Реалност са всички явления и факти, които съществуват в реалността. Виртуалност – обекти и субекти, създадени с технически средства и имитиращи реалността. Разширената реалност е използването на виртуалното в реалното.

Какво е Разширена Реалност (XR, X-Reality или Cross-Reality)?

Разширена Реалност e събирателно понятие за всички реално и виртуално генерирани среди и за всички технологии свързани с това. Понятието Разширена Реалност включва Виртуална Реалност (VR), Добавена Реалност (AR) и Смесена Реалност (MR).

През последните години се наблюдава световна тенденция, за предлагането на услуги във всичките подкатегории – VR, AR, MR или XR като цяло. Навсякъде на международно ниво, на най-големите и престижни форуми и изложение в индустрията се налага използването на обобщаващото понятие XR, именно поради сродния и взаимодопълващ се характер на отделните технологии.

Какво е Виртуална Реалност (VR)?

Най-просто казано Виртуална Реалност е една компютърна симулация на (интерактивна) 3D среда, в която човек има усещане за реалното присъствие и която наблюдава през специален хедсед (HMD- head mounted display).

Видове хедсети за Виртуална Реалност

Общо казано има два начина, по които човек може да гледа VR – единият е през монитора на компютъра си или през телефона си – това е т.н. полу-имерсивен начин и разбира се през очила за Виртуална Реалност. За момента има 3 основни категории хедсети:

  • Мобилен VR

Мобилен хедсет, който се използва самостоятелно, без външни устройства. Предимството на този тип хедсети е факта, че са леки и лесно преносими, но недостатъка на изживяването с тях е, че човек няма усещане за възприемане на дълбочината – намалява се усещане за присъствие и понижена имерсия като цяло. Такива хедсети са Oculus Go и Xiaomi MI VR.

  • Настолен VR

Настолен хедсет е този, който се свързва към компютър с определени технически спецификации. Това е най-високия клас VR хедсети, който позволява и най-впечатляващите изживявания. Недостатъкът на системата се състои в това, че не е мобилна и е свързана с поставянето на външни сензори и периметърът на движение е ограничен от дължината на кабелите. Най-популярните настолни хедсети на пазара в момента са: Vive Pro, Rift S, Valve Index, Lenovo Mirage Solo VR.

  • Самостоятелен VR

Tова са самостоятелни, безжични хедсети, които използват вътрешно-външно позициониране (няма нужда от поставянето на външни сензори) и за разлика от мобилните хедсети, тук зрителят има възприятие за дълбочината, може да се движи във Виртуална Реалност (без ограничението от кабелите на настолните системи) и така усещането за “имерсия” не е нарушено, напротив свободата да се движиш неограничен от кабели ти дава засилено усещане за присъствие и така едно по-запомнящо се изживяване като цяло.

Такива хедсети са Oculus Quest, Vive Cosmos, HTC Vive Focus, Lenovo Mirage Solo, Pico Interactive Neo и те представляват най-новото поколение VR очила и освен това ясно показват на къде се развива пазара – към все по-достъпни като цена и по-удобни и практични за потребителя продукти, които могат да достигнат до повече хора така че в недалечното бъдеще всяко едно домакинство (ако не всеки един човек) да има един чифт очила за Виртуална Реалност.

Видове VR съдържание

  • 360° Видео

Едно от най-често срещаните съдържания за Виртуална Реалност са 360° видеа. Това е най-опростената форма на VR съдържание и по-евтина за продуциране от 3D анимациите, като има широко приложение – от видео реклами на брандове, през филми до представителни видеа на големи фирми и дори обучителни приложения.

360° видеа са подходящи да разкажете историята на бранда си, да заснемете определен работен процес в реално време и дори можете да стриймвате 360° видео на живо (макар и техническите изисквания и необходима подготовка за целта да са сериозни).

Поради факта, че видеото в 360° на практика е 2D съдържание често се оказва предизвикателство да се задържи вниманието на зрителя.

Като решение на този проблем се явяват множество софтуери, които позволяват превръщането на 360 градусовото видео в интерактивно изживяване (чрез използването на така наречените “hotspot”-и), давайки възможност на зрителя, чрез къси интеракции, да взаимодейства с разказващата се история.

  • 3D Анимации

Шансът първото съдържание, на което да попаднете след като си сложите един VR хедсет, да бъде 3D анимация е доста голям – това са всички игри и така наречените VR изживявания – и в двата случая зрителя е поставен в интерактивна среда изградени от 3D обекти. Също така, 3D анимациите се използват и при създаването на реалистични тренировъчни симулатори.

Този тип VR съдържание е предназначено за настолни и самостоятелни VR хедсет системи, тъй като те позволяват да зрителя да има възприятие на дълбочината и засилено усещане за присъствие. Отделно, чисто технически изискват повече ресурси за да работят (мощни компютърни конфигурации). Реално, най-впечатляващите и най-продаваните VR игри, изживявания и симулатори са създадени изцяло в 3D.

Какво е Добавена Реалност (АR)?

Като Добавена Реалност може да се определи всеки дигитален обект или информация, който зрителя директно или индиректно наблюдава като добавен слой върху реалната физическа среда, която вижда.

Видове Добавена Реалност

  • Мобилен AR

За момента, най-разпространения вариант е през телефон. Това става с използването на маркер, който стартира AR изживяването/съдържанието. Може да стане и без маркер, като тогава сензорите на телефона разпознават околната среда и поставят дигиталния образ/обект спрямо желанието на потребителя. Друга възможност за активиране на съдържанието е чрез гео-локации (популярната AR игра Покемон Го)

  • AR Хедсети

AR хедсети са всички АR очила, през които човек вижда насложена върху реалния свят дигитална информация. Google с продукт си Google Glass 2 (вече 2-ро поколение) се считат за лидери на пазара. Други известни производители на AR очила са ODG, Toshiba и Epson.

  • Прожектиран AR

Прожектирана Добавена Реалност са всички прожектирани върху реални физически обекти дигитални образи – този процес е по известен като projection mapping.

Какво е Смесена Реалност (MR)?

Смесена Реалност е събирателното понятие за всички дигитални образи/информации, които виждаме “насложени” върху реалния физически свят, който наблюдаваме. Разликата с Добавена Реалност е, че тук образите не са просто “насложени” върху реалния свят, но са част от него и са респонсивни към околната среда. Най-просто  казано Смесената Реалност комбинира най-доброто от света на VR и AR в едно – интерактивността на VR-a и функционалността на AR-a за наслагването на дигитални образи върху физическия свят.

Хедсети за Смесена Реалност

Първият модерен MR хедсет е Microsoft Hololens, излезнал на пазара през 2016 г., но ограничен тогава за продажба само за програмисти. Тази година излезе новото поколение Microsoft Hololens 2, който е широко считан за най-добрия хедсет в този клас. Други MR хедсети са Nreal Light, Dimension NXG AjnaLens и Avegant Lightfield. Цената на всички тези хедсети е значителна и определено хедсета не е таргетиран към обикновени любители на технологията.

Скъпата цена на горепосочените хедсети оставя пазарна възможност, от която се възползват много производители на VR хедсети – а именно хедсет, с който да можеш комфортно да гледаш VR съдържание и при желание да смениш режима на работа и да стане хедсет за Смесена Реалност. Такива MR хедсети са Samsung Odyssey,HP VR1000-127il, Acer AH101-D8EY, Asus HC102 и Lenovo Explorer.

Използване на технологиите

Основното приложение на AR и VR са видео игрите. Игралната индустрия тласка развитието на интерактивните технологии и след това тези иновации превземат други области. Например професионалните състезателни екипи използват симулатори на видеоигри във връзка с най-новите контролери, звук и картина  за да пресъздадат преживяването на истинско състезание. Така състезателите усъвършенстват уменията си, без да рискуват живота си, а компаниите не трябва да харчат пари за бензин, нови гуми или ремонт на автомобил в случай, че на катастрофа. Основното обучение на пилоти на съвременни пътнически самолети се извършва на подобен принцип. Също така, технологиите често се използват в медицината, астрономията, архитектурата, образованието, туризма. И дори в музейните дейности – експертите са се научили да създават виртуални обиколки на музеи и интерактивни с експонати чрез добавена реалност.

AR и VR технологиите се използват широко и в образованието и развлеченията. Големите компании и предприятия (петролни, строителни, медицински) ги използват активно за обучение на служители. Училищата също се интересуват от разработването на интерактивни образователни решения. И когато споменавам „развлечения”, имам предвид маркетингови решения за привличане на аудитория / клиенти.

Всеки месец се пускат нови продукти, свързани с интерактивността.  Осъзнаването на тяхното значение ще дойде само когато усетим влиянието им върху ежедневието.

Защо XR ще промени света за по-добро?

Това, което XR технологиите ни обещават е едно бъдеще, в което можем да пренебрегнем физическите закони и да изпитаме със съзнанието си усещания и изживявания, които иначе са невъзможни; едно бъдеще, в което хората живеят в разбирателство, тъй като имат възможността да усетят лично, макар и във Виртуална Реалност, чувствата на другите хора, едно бъдеще, в което разбирането и изследването на света около нас се е превърнало неусетно в част от ежедневието ни.

Силата на тези технологии и в частност на VR-a e факта, че зрителя вече не е просто един наблюдател на действие, както е в 90% от случаите когато консумираме информация – било то под формата на книга, по радиото или през телевизията. Зрителят тук се превръща в главния герой на историята било то дали това ще е игра, развлекателен филм или образователно приложение.

Медиумите, които използваме за да обменяме информация помежду си, досега винаги са били индиректни (очевидно с изключение на разговорите лице в лице). Искаме да кажем нещо или да изразим емоция, в резултат на което използваме определен медиум да доставим съобщението си на желания адресат – лично съобщение, имейл, чат с емоджита и т.н. С използването на Виртуална Реалност информацията на съобщението се кодира в самото изживяване.

Когато човек влезе във VR, той има реалното усещането, че се намира буквално във виртуалното пространство, марак и мозъка му да знае, че това не е така. Този феномен на “имерсия” позволява на човек да изпадне в едно състояние на “свръх присъствие”, в което много от автоматизираните ни модели на мислене и поведение (стрес, агресия, апатия, депресия, липса на емпатия, расизъм) биват частично неутрализирани и предизвикани, което резултира в по-дълбоко разбиране на човешката природа. В това състояние също е доказано, че човек има силно повишен капацитет за учене на нова информация.

В заключение – възможността да учим за света около нас чрез XR технологии по един по-бърз, по-ангажиращ и по-ефективен начин, заедно с потенциала да ги използваме за да опознаем себе си по-добре и да прилагаме различни XR решения за подобряването на качеството ни на живот са основателни причини за това технологиите за Добавена-, Виртуална- и Смесена Реалност да продължат да се развиват с все по-динамични темпове и един ден, в не далечното бъдеще да са незаменима част от ежедневието ни, както в момента са телефоните, телевизорите и компютрите ни.

Материалът е подготвен от Петя ИЛАРИОНОВА

Фотоси: pixabay.com

About The Author

Leave Comment