Появи се нова болест: дигитален синдром на очите

юли 15, 2020
pic

Доц. д-р Христина ВИДИНОВА, дм:
От синдрома са засегнати 56% от хората, ползващи компютри и телефони

Продължава информационната кампания „Зрението е всичко. Прегледай се!”, която стартира през ноември 2019 г. по инициатива на онлайн платформата „Портал на пациента” и Байер България. В кампанията известни български офталмолози споделят своя опит и дават надеждна информация за патологията на зрението, за неговата превенция и лечение. Един от тези специалисти е доц. Христина Видинова, д.м. – началник отделение Обща офталмология и функционална диагностика към Очната клиника на Военномедицинска академия.

– Доц. Видинова, как влияят дигиталните устройства и компютрите върху зрението?
– Когато продължително време се използват дигитални устройства, това води до постепенно увреждане на зрението. Вече говорим за дигитален синдром на очите. Оказва се, че 56% от хората, които работят пред монитор, развиват такъв синдром. 83% от децата, които използват дигитални устройства повече от 3 часа на ден, също се оплакват от проблеми с очите.
– Какви са симптомите на дигиталния синдром на очите?
– Повечето хора, които работят непрекъснато на компютър, примерно в банка или в офиси, се оплакват от напрежение, тежест, зачервяване, сухота и парене на очите. Те споделят, че преди да започнат тази работа не са имали такива симптоми.
Когато телефоните се държат много близо до лицето, често оплакване е замъгленото зрение. Освен това тези хора имат затруднения да фокусират погледа си върху предмети на различни разстояния. По-рядко получават и главоболие. Причината е, че при продължителна работа с дигитални устройства човек много рядко мига и по този начин очите не се овлажняват – стига се до така нареченото „сухо око”. Вторият неблагоприятен фактор е синята светлина от екраните на компютри и телефони. Тя уврежда фоторецепторните клетки на ретината и поставя в риск от развитие на макулна дегенерация. Освен това от дигиталните устройства се излъчват микровълни, които при продължителна работа увреждат структурата на лещата и водят до по-ранно развитие на старческо перде (катаракта). Когато вече е настъпило увреждане на лещата, силно намалява зрителната острота, образите са неясни и размазани, не се вижда ясно надалече. При излагане на силна светлина, зрението рязко се влошава, докато в сумрак зрението е по-добро. Това е сигнал, че започва да се развива старческо перде, и пациентите може сами да разберат, че имат нужда от преглед при очен лекар.
– Помагат ли специалните очила за компютри и доколко?
– Компютърните очила с антирефлексно покритие помагат на очите, тъй като отстраняват отблясъците от екрана и дават по-голям контраст. С тяхна помощ зрителният анализатор се намира в състояние на покой, в оптимални условия за работа. Особено ако е нужна диоптърна корекция на зрението, е хубаво да бъдем с очила. По този начин окото не се напряга, когато се работи на дигитални устройство, осигурили сме му максимален комфорт.
– Как да се прави превенция на „дигиталния синдром“ на очите?
– Най-важното е да не бъдем непрекъснато взряни в компютърния екран или в дигиталното устройство. На всеки половин час да правим 5- до 10-минутна почивка. Това не означава да се гледа телевизия, а просто да се върши нещо друго, което не е свързано с екрани. По този начин не се преуморява зрителният анализатор.
Пред екран рядко мигаме. Ако нормалната честота на мигане е 18 пъти в минута, то пред монитор мигаме само от 6 до 9 пъти в минута. Затова е нужно волево да се подсещаме да мигаме. При по-продължителна работа с компютър препоръчвам задължително да се използват капки – изкуствени сълзи. По този начин овлажняваме повърхността на очите и преодоляваме сухотата, зачервяването, дразненето и възпалението.
– Каква употреба на устройства с екрани е безопасна за очите?
– За възрастен човек 7 – 8 часа на ден е максимумът на безопасното използване на тези устройства. В никакъв случай не трябва да има непрекъснато използване. Нужно е да се правят почивки на всеки 30 минути. Даже има компютърни програми, които подсещат работещия да си почине. При някои от тях компютърът спира на всеки час за почивка.
За децата, при които зрителният анализатор е още незрял, безопасни са само 2 часа пред екран. Трябва да се ограничи използването на всякакви електронни устройства от деца, колкото и трудно да е това за родителите. Защото детското око е много по-чувствително на всички вредни въздействия. Може да възникнат различни проблеми със зрението, включително да се развие късогледство. Ако има добра хигиена в употребата на компютърни игри и устройствата не се гледат от близко разстояние, детето може никога да не стигне до късогледство.
– Как ще коментирате, че бебета на 1 – 2 годинки се оставят сами да си играят с телефони?
– При най-малките деца тази практика е още по-опасна, защото при тях в момента се развиват всички основни структури на очите, включително макулата, благодарение на която виждат най-ясно и точно. Ако им се даде телефон или таблет на толкова ранна възраст, очите им ще се натоварят изключитлено много с вредното облъчване на синя светлина. Пречи се на нормалното развитие на окото, което става в първите 1 – 2 години на детето. Гледането на телефоните от близко разстояние и продължително време може да провокира чести конюнктивити и ечемици при децата. Може също да настъпят и тежки увреждания на макулата. Най-вредно е гледането на телефоните в легнало положение, тъй като тогава се пренатоварва страничната мускулатура на окото. Така може да настъпи по-често спазъм на акомодацията, както и да се получат възпаления на конюнктивата при децата.
– Как правилно да се ползват дигиталните устройства?
– Първо правило за хигиена на ползване е дигиталните екрани винаги да са на поне един лакът разстояние от очите. Никога да ги ползваме легнали. Препоръчително е да ги ползваме на дневна светлина, а не на включено силно осветление. Но най-важното правило си остава ограничаване на времето за ползване и чести почивки.
– Понеже и възрастните хора вече се възползват от тези устройства. Добре ли е да увеличават значително шрифта?
– Добре е да се увеличава шрифтът според нуждите, даже го препоръчваме. За по-добра хигиена на зрението е подходящо да се променят някои настройки на телефона. Да се увеличи шрифтът и устройството да се държи на нормално разстояние – 33 см, за да може да се чете спокойно. Хубаво е също да се увеличи контрастът, а фонът да бъде минимално осветен (да се намали яркостта). Някои екрани имат допълнително антирефлексно покритие, което дава възможност за по-продължително използване. Всичко това помага да се избегне дразненето и умората на очите. Някои телефони имат филтри, намаляващи интензитета на синята светлина, която уврежда макулата и представлява риск за макулна дегенерация.

Този сайт използва бисквитки, тъй като те са важни за работата му. Чрез посещението си, вие приемате нашата Политика за поверителност. Повече информация

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close