Кубчето на Рубик наредено от самонаучил се Изкуствен интелект.

август 05, 2019

1

Система за изкуствен интелект, разработена в Калифорнийският университет, е успяла да нареди кубчето на Рубик за малко повече от една секунда, предаде Би Би Си.

Алгоритъмът, който носи името DeepCubeA, чието нареждане затруднява хората още от неговото създаване през 1974 г., успял да се справи с логическия пъзел за рекордно време. Може би по-впечатляващото в случая обаче е, че според неговия създател  проф. Пиер Балди споменатият алгоритъм не е бил програмиран да изпълнява тази задача.

3

„Той се научи сам“, коментира Балди.

Изследователите, които стоят зад проекта, отбелязват, че DeepCubeA е подходил към разрешаването на логическия пъзел по коренно различен начин от този, който използват хората.

„Ако трябва да правя догадки, предполагам, че начина, по който разсъждава изкуственият интелект е напълно различен от този, по който мислим ние“, казва Балди.

В проучването, публикувано в Nature Machine Intelligence, се посочва, че в алгоритъма са били зададени над 10 млрд. различни комбинации за пъзела, като целта е била той да дешифрира всяка една от тях в рамките на 30 хода.

Програмата е била тествана при 1000 от комбинациите, като DeepCubeA е успял да реши всяка една от тях, намирайки най-краткия път към целта в около 60% от случаите.

Хората, които се справят най-бързо с нареждането на кубчето на Рубик, обикновено го правят в 50 хода. Системата за изкуствен интелект се е нуждаела средно от 28 хода.

Новият алгоритъм не е нито първият, нито най-бързият, разрешил логическия пъзел. Рекордът за бързина се държи от системата min2phase на Macaчyзeтcĸия тexнoлoгичeн инcтитyт, която нарежда кубчето три пъти по-бързо.

Разликата между двете системи е, че DeepCubeA не използва невронна мрежа, имитираща човешкия мозък, нито пък машинно обучение, зададено от хора. Изкуственият интелект е получил възможните комбинации и е бил натоварен с тяхното декодиране, до което е достигнал сам.

Създаването на система, която сама се учи как да разрешава задачи и проблеми, се разглежда като първата стъпка към изкуствен интелект, който има способността да се справя не само с игри и пъзели, но и с реални предизвикателства в човешкия свят.

„Нареждането на кубчето на Рубик изисква символично, математическо и абстрактно мислене. Това означава, че машината, която е в състояние сама да се справи с такъв пъзел, се доближава до това да се превърне в система, която може да мисли, разсъждава,  планира и взима решения“, казва проф. Балди.

„Как може да създадем изкуствен интелект, който е по-умен, по-способен да разсъждава, да разбира света и да планира? Този проект е стъпка към тази амбициозна цел.“, добавя той.

 

Този сайт използва бисквитки, тъй като те са важни за работата му. Чрез посещението си, вие приемате нашата Политика за поверителност. Повече информация

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close