Как цифровата революция променя децата ни?

декември 05, 2018
Димитър Вълков

children-1879907_1280

 

Мисленето, или способността да разсъждаваме и да правим изводи, базирайки се на опита и знанията си, ни прави хора. Така общуваме, създаваме и най-важното – успяваме да бъдем цивилизовани. Мисленето обхваща многобройни аспекти от живота, а това как ще мислят децата ни зависи в не малка степен и от това какво вършат, виждат, учат, помнят или правят.
Без съмнение, новите технологии, начело с интернет, оформят начина, по който мислим. Навлизат с такава скорост в живота ни, че нямаме време да оценим въздействието им върху мисленето. Не, не нашето, мисленето на децата ни! Бъдеще, пропито с несигурност, технологии и немислими темповете на развитие на технологичното. Какво точно се случва?

Няма как да се обърнем към историята, защото никое друго поколение не е преживявало подобна промяна. Не можем също да отделим време да изследваме стойността и цената на настъпващите технологични промени. Те вече са част от живота ни, без значение дали го искаме, или не. И те ще определят мисленето на нашите деца.

Не е тайна, че технологията може да бъде както полезна, така и вредна. Това, най-вече, е вярно за децата и начина, по който мислят. Мозъкът при подрастващите все още се развива и честото „излагане“ на технологии всъщност улеснява мозъка в степен непозната на предишните поколения. Едно е ясно – наличната технология ще определи как ще се развива нашето мислене. Например, четенето насърчава мозъкът да бъде фокусиран и да има въображение. Да, но и Интернет засилва способността ни да преглеждаме бързо и ефективно информация. Какъв е изводът? И четеното на книги, независимо дали е на хартия или в електронен вариант, и ползването на новите технологии има положително влияние върху развитието на един млад мозък, какъвто е детският.

Технологиите може да имат неподозирани ефекти върху децата, както положителни, така и отрицателни. Дали повече полезни или вредни зависи от това каква е технологията и колко често се използва. Най-новите научни изследвания показват, че технологиите имат най-голямо влияние върху мисленето на децата в три основни области:

– внимание
– вземане на решения
– памет и учене.

И точно тук, по свой начин, избирателно за всяко дете и за всяка технология в ръцете му, трябва да оказваме насърчаване или противодействие върху начина, по който тя действа на него. Светът ни не трябва да бъде плашещо различен, дори и в най-красивите представи на нашите деца.

Този сайт използва бисквитки, тъй като те са важни за работата му. Чрез посещението си, вие приемате нашата Политика за поверителност. Повече информация

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close